Shopify vs Squarespace: Siapa Raja E-Dagang?

Dua syarikat gergasi dalam industri pembinaan laman web e-dagang adalah Shopify dan Squarespace. Shopify tidak diragukan lagi adalah yang pertama yang terlintas di fikiran, dengan lebih dari 1.2 juta pelanggan dan sejarah yang lebih panjang dalam menyediakan penyelesaian e-dagang sejak penubuhannya pada tahun 2004. Shopify terkenal menawarkan penyelesaian e-dagang untuk hampir semua orang, tidak kira ukuran atau skop perniagaan.


Squarespace, sebaliknya, bermula sebagai platform yang fokus pada blog. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, perusahaan ini secara dramatis memperluas penawaran e-commerce, secara bertahap menjadikannya bagian yang lebih besar dari model perniagaannya sehingga Squarespace kini menawarkan rancangan yang berfokus pada e-commerce. Ini menjadikan perbandingan antara Squarespace dan Shopify mungkin, jika tidak mudah.

Shopify dan Squarespace kedua-duanya menyediakan semua yang anda perlukan untuk memulakan kedai dalam talian, tetapi pengalaman dan skop yang berpotensi sangat berbeza. Dengan memecahkannya, anda dapat melihat mana yang sesuai dengan pilihan dan keperluan perniagaan anda dengan lebih baik.

ciri-ciri

E-dagang

Gerbang pembayaran adalah salah satu kawasan di mana Shopify jauh lebih unggul daripada Squarespace. Shopify memungkinkan untuk menggunakan lebih dari seratus gerbang, yang merangkumi semuanya dari PayPal hingga Stripe hingga kad kredit hingga pembayaran Amazon. Squarespace hanya membenarkan PayPal atau Stripe, dengan yang terakhir memberikan sedikit variasi.

penghantaran

Tidak ada banyak perbezaan antara keduanya dalam hal penghantaran. Kedua-duanya membolehkan anda menunjukkan harga penghantaran langsung, menambahkan label penghantaran, dan berhubung dengan pengirim hanya pada rancangan lanjutan mereka.

Titik Penjualan (POS) Integrasi

Tidak diragukan lagi salah satu ciri utama Shopify adalah seberapa baik ia dapat disatukan dengan kedai batu bata anda. Shopify malah menawarkan “Pakej Runcit” dengan jumlah tambahan yang pada dasarnya menyediakan semua yang anda perlukan untuk menjalankan kedai batu bata (seperti akaun kakitangan, menerima pembayaran, dll.). Squarespace tidak menawarkan sesuatu yang serupa dan tidak menyediakan alat yang sama untuk menguruskan kedai fizikal.

Alat Perniagaan Lanjutan

Apabila menggunakan alat analisis perniagaan, Squarespace sekali lagi berjaya untuk tidak ketinggalan. Ini juga menawarkan cukai, perakaunan (melalui Xero), dan alat pengurusan inventori yang setara dengan yang ditawarkan oleh Shopify. Walau bagaimanapun alat pelaporan sedikit lebih mendalam di Shopify dan memudahkan penggunaan semua data.

Fungsi Blogging / Laman Web Lain

Di sinilah Squarespace lebih unggul daripada Shopify. Semasa memulakan hidup sebagai platform blog, ia menyediakan lebih banyak alat untuk membantu anda membuat laman web dan merancang laman web anda, membuat blog, dan mengoptimumkan SEO laman web anda. Anda boleh menambahkan beberapa fungsi ini melalui Aplikasi dari Shopify, tetapi mungkin akan dikenakan biaya tambahan.

Kemudahan penggunaan

Bermula

Shopify dan Squarespace memerlukan proses pendaftaran yang sangat mudah. Squarespace memulakan anda dengan mengajukan dua atau tiga soalan yang berkaitan dengan laman web anda, dan kemudian membolehkan anda memilih templat. Shopify bertanya bagaimana anda sekarang berniaga dan bagaimana anda ingin berniaga di masa depan. Untuk kedua-dua platform, memulakan tidak lebih dari beberapa minit.

Shopify vs Squarespace: Siapa Raja E-Dagang?

Tema

Kedua-dua platform dilengkapi dengan tema berkualiti tinggi yang telah disusun dengan ketat untuk memenuhi standard tinggi mereka. Tema Squarespace jelas lebih minimalis dan Apple-esque, sedangkan Shopify melayani penonton yang lebih sihat. Dari dua, Squarespace pasti menawarkan pilihan yang lebih menarik, yang disebabkan oleh fakta bahawa ia mempunyai lebih dari 100 templat (semuanya percuma), dibandingkan dengan 65 di Shopify (10 percuma, 55 dibayar).

Penyesuaian

Pengalaman membina laman web Shopify dibangunkan dengan mewujudkan kedai dalam talian. Menambah dan mengurus produk serta ciri-ciri berkaitan perniagaan lain adalah bahagian depan dan tengah di papan pemuka. Dengan Squarespace, reka bentuk laman web adalah yang pertama. Kedua-dua platform ini tidak mempunyai pembangun halaman web drag-and-drop yang luas, tetapi pasti ada kawalan yang jauh lebih kreatif dengan Squarespace.

Shopify vs Squarespace: Siapa Raja E-Dagang?

Pertukaran jelas yang perlu anda lakukan adalah antara alat pembuatan produk dan kedai yang luas (Shopify), dan lebih banyak fleksibiliti dalam hal reka bentuk laman web anda (Squarespace).

Pelan Harga

Dari segi e-dagang, rancangan harga Shopify dan Squarespace menjadi sebanding hanya apabila anda melihat rancangan “Kedai Dalam Talian” Squarespace. Shopify hanya menawarkan percubaan percuma selama 14 hari, sedangkan anda dapat menggunakan Squarespace secara percuma untuk jangka waktu yang tidak terbatas, walaupun dengan ciri yang terhad.

Shopify juga jauh lebih mahal daripada Squarespace. Rancangan “asas” masing-masing hanya dipisahkan oleh beberapa dolar, tetapi pada saat anda sampai ke “rancangan lanjutan” Shopify, perbezaannya meningkat beberapa ratus dolar.

Di Shopify, anda mungkin juga perlu membayar $ 100- $ 200 lagi untuk tema premium. Oleh kerana Shopify hanya menyediakan sepuluh tema percuma (yang juga terhad dari segi penyesuaian), kemungkinan laman web anda tidak akan asli jika anda menggunakan pilihan tersebut. Shopify juga mempunyai pasaran aplikasi di mana anda boleh membeli sambungan dan pemalam; namun, ini benar-benar pilihan dan bergantung kepada keperluan dan kehendak anda. Tetapi sebaliknya, rancangan Shopify sudah semestinya menawarkan semua yang anda perlukan.

Pokoknya

Seperti yang anda lihat, terdapat beberapa perbezaan yang signifikan antara kedua platform yang akan menjadikannya sesuai untuk tujuan yang berbeza. Tidak ada penyelesaian menyeluruh bagi sesiapa yang mahukan laman web dengan komponen kedai dalam talian. Kaedah terbaik untuk melihatnya adalah dengan mengasingkan ciri utama mereka untuk melihat siapa yang paling mereka manfaatkan.

Siapa Yang Perlu Menggunakan Shopify?

Mengeluarkan segala yang lain dari persamaan dan hanya memfokuskan pada ciri e-dagang, Shopify adalah pemenang yang jelas. Ya, rancangan harganya lebih mahal, tetapi ia dibenarkan jika anda mempunyai keperluan perniagaan yang lebih intensif atau anda menjalankan kedai fizikal di samping kedai dalam talian anda.

Dengan Pakej Runcit, anda akan dapat menggabungkan kedai fizikal dan dalam talian anda dengan lancar. Membuat dan mengurus inventori lebih mudah, dan anda mempunyai lebih banyak kawalan terhadap produk anda dari segi variasi, pilihan tambahan, dll. Anda juga akan mempunyai alat pelaporan yang lebih hebat untuk benar-benar menganalisis prestasi penjualan anda.

Oleh itu, jika perdagangan adalah objektif utama laman web anda, ia harus dilakukan dengan Shopify.

Siapa yang Perlu Menggunakan Squarespace?

Batasan terbesar dalam hal Squarespace bagi mereka yang menjalankan perniagaan perdagangan adalah kaedah pemprosesan pembayaran yang terhad dan juga sokongan POS. Oleh itu, walaupun Squarespace tidak mengecewakan dalam soal integrasi penghantaran atau alat mengira untung, ia tidak cukup untuk membenarkan perniagaan anda di atasnya.

Walau bagaimanapun, jika menjalankan kedai dalam talian hanyalah salah satu bahagian dari kehadiran dalam talian anda dan anda juga mahukan laman web yang indah dan juga alat blog yang hebat, Squarespace menjadi pilihan yang lebih menarik. Sebagai contoh, jika anda ingin menjadi blogger fesyen yang serius yang kebetulan menjual beberapa barangan, Squarespace hampir sempurna.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me

About the author

Adblock
detector