Sekiranya Anda Betul Menempatkan CAPTCHA pada Borang Dalam Talian Anda?

CAPTCHA adalah salah satu elemen pemecah bagi pemilik laman web. Sekiranya anda berada dalam permainan untuk meningkatkan penukaran, adalah mustahak untuk mengurangkan geseran yang mungkin menghalang pengunjung mengisi borang anda. Sebaliknya, jika anda mempunyai masalah dengan spam, adalah wajar untuk menggunakan CAPTCHA untuk menjaga bot keluar dan menambahkan lapisan perlindungan untuk data sensitif.


Ini adalah dilema yang berlaku sejak beberapa lama sekarang dan masalah yang masih relevan, walaupun terdapat kemajuan teknologi. Itu kerana bot dan spammer sentiasa mencari cara baru untuk menelusuri halangan yang ada di hadapan mereka. CAPTCHA diciptakan kerana keperluan untuk membezakan manusia dari interaksi mesin, mencegah pengekstrakan spam dan data dari laman web. Jadi apa masalahnya di sini?

Kes untuk CAPTCHA

Dari segi teknikal, CAPTCHA adalah senang dipasang dan tersedia untuk hampir semua persekitaran. Penggunaan utamanya adalah sebagai alat anti-spam, dan dalam hal ini, ia cukup berkesan. Ini bukan sistem yang sempurna (saya akan sampai dalam satu minit) tetapi ia berfungsi dalam beberapa bidang:

  • Melindungi pendaftaran laman web daripada maklumat dan akaun bot yang tidak berguna
  • Mencegah spam komen dalam bentuk iklan dan mesej yang tidak diminta
  • Menunjukkan kepada pelanggan bahawa anda mengambil langkah berjaga-jaga keselamatan dengan serius mengenai maklumat sensitif atau peribadi

CAPTCHA cukup baik dalam apa yang dilakukannya: menjauhkan spam daripada bentuk. Perkara ini sangat mustahak dalam hal ini memperoleh gambaran mengenai metrik pemerolehan sebenar untuk perniagaan. Bot biasanya tidak dapat bergerak menghadapi cabaran yang dihadapi oleh CAPTCHA, sama ada menaip teks yang terdistorsi, mengenal pasti audio dan video, atau mengenali objek umum dalam sekumpulan gambar. Dengan itu, ia menghalang bot daripada menghantar borang secara beramai-ramai.

Kes Terhadap CAPTCHA

Dalam mengatur rintangan yang dimaksudkan untuk mencegah spammer, kadang-kadang pengguna sebenarnya juga menjadi mangsa. Memandangkan beberapa keadaan boleh mencabar dan memakan masa kadang-kadang, CAPTCHA dapat mempengaruhi kegunaan laman web anda. Sebenarnya, penyelidikan menunjukkan bahawa ia menurunkan kadar penukaran sehingga 3.2%, sejumlah besar perniagaan berpotensi yang mungkin hilang oleh syarikat anda.

Terdapat juga masalah pengalaman pengguna yang buruk. Kajian yang dilakukan oleh Baymard Institute mendedahkan bahawa hal itu tidak dapat dielakkan CAPTCHA akan mengecewakan pengguna kerana mereka sukar untuk menguraikannya (seperti yang sepatutnya). Kira-kira 8,66% daripada semua pengguna akan salah menaip percubaan pertama mereka, yang meningkat menjadi 29,45% jika CAPTCHA peka huruf besar kecil. Meminta pelawat anda melakukan satu langkah tambahan akan meningkatkan risiko pengabaian dan boleh mengurangkan hubungan jenama. Dengan contoh di bawah, bolehkah anda benar-benar menyalahkan orang kerana membencinya?

CAPTCHA peka huruf besar kecil

Selain itu, masalah lain dengan CAPTCHA ialah kenaikan mesin dan pembelajaran mendalam yang seterusnya bermakna sekarang dapat dikalahkan. Menggunakannya untuk mengatasi masalah bot tidak lagi efektif seperti sebelumnya, kerana kemajuan dalam AI. Terdapat juga penggunaan tenaga kerja murah yang dapat menyelesaikan cabaran ini secara manual. Ini menjadikannya semakin sukar untuk mencari spam tetapi juga dapat menjadikan CAPTCHA semakin tidak berkesan dari masa ke masa.

Alternatif untuk CAPTCHA Tradisional

Oleh kerana beberapa teknik tradisional CAPTCHA kehilangan keberkesanannya, adalah perlu untuk melihat kaedah alternatif. Boleh dikatakan, ada cara yang lebih baik untuk mengetahui sama ada seseorang itu manusia tanpa banyak mempengaruhi pengalaman pengguna.

Salah satunya adalah kaedah honeypot, di mana anda berada pada dasarnya menambah bidang sebagai potongan kod tambahan yang tersembunyi dari mata manusia tetapi dapat dilihat oleh bot. Sekiranya medan ini diisi, adalah selamat untuk menganggapnya dilakukan oleh mesin. Ini adalah kaedah popular yang tarikan utamanya adalah sifat sederhana, yang tidak mempengaruhi pengalaman pelanggan.

Anda juga boleh menggunakan plugin anti-spam yang menyekat komen spam pada borang, seperti Akismet. Ia mempunyai sistem pengujiannya sendiri untuk memantau komen, trackback, dan pingback di laman web anda, dan juga mengetahui tentang bentuk spam baru.

Pilihan lain adalah menggunakan CAPTCHA bukan tradisional, seperti soalan bot yang tidak mesra, yang telah terbukti lebih berkesan daripada lelaran sebelumnya. Idea di sini adalah untuk sertakan soalan yang dapat dijawab oleh manusia dengan mudah, tidak seperti bot yang tidak tahu cara mengisinya. Soalan matematik seperti “Apa itu 12-7?” adalah salah satu contoh yang lebih kerap berjaya.

CAPTCHA bukan tradisional

Penting untuk diperhatikan bahawa penyelesaian ini tidak 100% kalis spam, dan juga tidak mengenali setiap jenis spam. Spam adalah perniagaan yang besar dan cukup menguntungkan, jadi orang di belakangnya sentiasa mencari cara baru dan kreatif untuk mengalahkan sistem. Oleh itu, penggunaan pelbagai kaedah adalah disyorkan, dengan syarat gabungan itu tidak menghalang pelanggan.

Keputusan: Mengutamakan Pengalaman Pengguna

CAPTCHA pandai dalam apa yang dilakukannya

Sekiranya anda pemilik laman web, anda mungkin terpecah antara memberikan kemudahan akses kepada petunjuk yang berpotensi dan melindungi diri anda dari yang salah. Untuk tahap tertentu, CAPTCHA pandai dalam apa yang dilakukannya. Walau bagaimanapun, walaupun anda menggunakan beberapa pembentuk borang dalam talian yang terbaik, meletakkan CAPTCHA pada borang penjanaan utama anda kemungkinan akan merugikan perniagaan anda daripada spam yang akan.

Tidak kira bagaimana anda melaksanakannya, CAPTCHA membawa kepada jumlah penjualan yang hilang, sekecil mana pun. Dari perspektif kebolehgunaan, ia tidak boleh dilakukan kerana ia sering menambah masalah daripada menyelesaikannya. Walau demikian, mungkin ada beberapa alternatif yang baik yang dapat dilaksanakan dengan cara yang tidak mengganggu perjalanan pembeli, dan meningkatkan pengalaman semua pihak yang terlibat.

Ketepikan generasi, anda masih boleh memanfaatkan CAPTCHA jika borang dalam talian di laman web anda adalah sebahagian daripada ekosistem yang lebih besar. Sebagai contoh, blog anda dapat memenuhi khalayak yang memfokuskan perbincangan, jadi CAPTCHA akan menjadi instrumen yang bermanfaat untuk mempertahankan hanya komen yang sah.

Intinya adalah, belum ada penyelesaian anti-spam yang sempurna, sekurang-kurangnya belum. Bagi CAPTCHA, ada tempat untuknya tetapi manfaatnya semakin menyusut ketika penggodam berusaha mencari jalan (dan sering berjaya) untuk memintasnya. Sekiranya anda merasa benar-benar mesti menggunakannya, gunakan ujian perpecahan A / B di mana mungkin untuk membandingkan kadar penukaran halaman dengan dan tanpa CAPTCHA. Hasilnya akan menunjukkan anda ke arah yang betul.

Sumber

Mempunyai CAPTCHA adalah Membunuh Kadar Penukaran Anda: https://moz.com/blog/having-a-captcha-is-killing-your-conversion-rate

CAPTCHA Memiliki Kadar Kegagalan 8%, dan 29% jika Sensitif Kes: https://baymard.com/blog/captchas-in-checkout

Gambar

WordPress: https://wordpress.org/plugins/login-recaptcha/

Capterra: https://blog.capterra.com/captchas-more-hurtful-than-helpful-on-your-lead-generation-forms/

WordPress: https://wordpress.org/plugins/block-spam-by-math-reloaded/

Blurbpoint: https://www.blurbpoint.com/blog/having-a-captcha-is-injurious-to-your-conversion-rates/

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me

About the author

Adblock
detector