Memahami Perisian Sumber Terbuka, dan Bagaimana Ia Menjana Wang Dalam Talian

Adakah anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana internet berfungsi? Adakah anda ingin belajar bagaimana memilih perisian (sumber terbuka) yang tepat untuk perniagaan atau laman web anda, dan mengetahui sejarah nerd di sepanjang jalan? Atau bagaimana dengan membaca beberapa rujukan budaya yang bertarikh dan tidak jelas?


Yang paling penting, adakah anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai perisian yang telah membantu anda dan laman web anda menjana wang setiap hari, tanpa anda sedari?

Sekiranya anda menjawab “ya” untuk salah satu daripada soalan tersebut, saya adalah lelaki anda, dan ini pasti artikel untuk anda.

Bos saya di Website Planet melakukan kesalahan yang teruk – eh, maksud saya, dengan ramah memberi saya peluang untuk menulis panjang lebar mengenai perisian sumber terbuka, yang sering disebut sebagai OSS. Sekiranya anda melayari laman web dengan cara apa pun, maka anda menggunakan OSS setiap hari, secara langsung dan tidak langsung.

Kerana terdapat di mana-mana di internet, OSS dan komuniti di sekitarnya mempengaruhi garis bawah anda, satu atau lain cara. Semakin banyak anda mengetahui mengenai perisian yang digunakan oleh perniagaan anda, semakin baik peluang anda untuk memaksimumkan kesan positifnya dan meminimumkan yang negatif. Itulah yang saya mahukan di sini.

Pendedahan penuh: Saya bukan pemaju, tetapi saya telah bermain-main dengan OSS selama saya menjadi pereka web – dengan kata lain, kira-kira separuh hayat saya sehingga kini. Itulah salah satu sebab saya tidak bermain sukan atau membuat banyak kawan semasa remaja. Bagi para kutu buku di luar sana, sebaran Linux pertama saya adalah Mandrake, sebelum mereka bergabung dengan Conectiva untuk menjadikan Mandriva. Untuk anda yang lain, saya minta maaf kerana anda membacanya.

Oleh itu, ambil minuman berkafein dan duduk. Saya akan membimbing anda semua yang perlu anda ketahui mengenai OSS, termasuk apa itu, dari mana asalnya, dan kebaikan dan keburukan yang paling penting untuk perniagaan anda. Dan saya akan berusaha untuk memastikan perkara-perkara yang kurang kemas dari sini. Tetapi tidak ada janji.

Contents

Apa yang ada di * Bumi Hijau yang Baik di Alan Turing adalah “Sumber Terbuka”?

Sebilangan definisi OSS yang anda dapati di internet menjadi sangat teknikal. Mereka akan membincangkan mengenai lesen perisian seperti GNU GPL, MIT, Apache, atau beberapa varian lesen Creative Commons. Inilah versi semua yang dipermudahkan: Jangan mencuri barang. Untuk artikel ini, anda tidak perlu mengetahui lebih banyak maklumat undang-undang daripada itu. Terima kasih Tuhan.

Daripada semua istilah teknikal, mari kita fokus pada idea umum OSS, dan falsafah di belakangnya:

Perisian sumber terbuka yang sebenar adalah: buka. Kod sumber yang membentuk program atau aplikasi tersedia secara percuma untuk umum. Sesiapa sahaja boleh mengakses kod OSS, menyalinnya, atau mengubahnya untuk membuat versi perisian mereka sendiri. Mereka bahkan boleh menampar nama mereka sendiri dan menjualnya jika mereka mahu.

Satu-satunya tangkapan adalah bahawa setiap perubahan yang anda buat pada OSS mesti dihantar kembali “ke hulu.” Dengan kata lain, anda harus menghantar kembali kod yang anda ubah kepada pembangun perisian asal supaya mereka dapat melihatnya. Pada ketika itu, mereka mungkin memilih untuk mengintegrasikan perubahan anda ke dalam perisian asli, dan berbagi versi yang dikemas kini dengan komuniti. Oleh itu, semua orang mendapat manfaat daripada inovasi orang lain.

Keseluruhan sistem OSS berdasarkan prinsip-prinsip berikut:

  • Anda harus memiliki perisian anda, dan dapat melakukan apa sahaja yang anda mahukan dengannya, sama ada anda membayarnya atau mendapatkannya dari projek yang dikendalikan oleh komuniti.
  • Anda harus dapat mengetahui dengan tepat apa yang ada dalam perisian anda, dan apa sebenarnya yang dilakukannya di setiap peringkat. Sudah tentu, ini memerlukan pengetahuan pengaturcaraan, tetapi kodnya harus tersedia untuk anda jika anda mempunyai pengetahuan itu.
  • Perisian anda tidak boleh mengintip anda.
  • Pembangun harus, bila boleh, berkongsi kod mereka supaya orang lain dapat memperbaikinya.
  • Secara teori, jika semua orang dapat memeriksa kod sumber, maka kerentanan akan ditemukan dengan lebih cepat, jadi lebih sukar untuk memasukkan virus atau perisian intip ke dalam perisian.
  • Lekatkan pada lelaki itu. Jangan mempercayai sesiapa yang berusia lebih dari 30 tahun. (Ini adalah rujukan tahun 1960-an, cari.)

“Saya suka aspek pergerakan yang pragmatik, yang mungkin lebih berkesan daripada komitmen ideologi Gerakan Perisian Percuma yang lebih tegas.

Saya secara peribadi menolak tanggapan bahawa kita harus memilih pilihan binari hanya mementingkan kepraktisan, atau sepenuhnya menumpukan perhatian pada sisi ideologi perkara. “

tidak mengejutkan – pengguna Reddit

Sekiranya prinsip-prinsip di atas terdengar idealistik, itu kerana ia berlaku. Pergerakan sumber terbuka diasaskan oleh aktivis bermimpi besar. Namun, dalam praktiknya, setiap projek sumber terbuka beroperasi sedikit berbeza, dengan perincian yang dinyatakan dalam lesen perisian tersebut. Beberapa OSS bahkan merangkumi sekumpulan perisian proprietari (pada dasarnya perkara rahsia dilindungi – butiran akan datang).

* Alan Turing adalah ahli matematik, ahli logik, cryptanalyst, dan ahli biologi teori. Dia dianggap sebagai bapa pengkomputeran teori, dan ikon fesyen kutu buku, jika anda menyukai gaya era WWII itu. Jangan Google bagaimana dia mati, kerana itu menyedihkan.

Alan TuringFesyen. Ikon

Ikut Muzik Organ Menakutkan. Sudah tiba masanya untuk Membincangkan Perisian “Proprietari”.

Walaupun perisian sumber terbuka tersedia secara bebas dan secara teknikal dimiliki oleh semua orang, perisian proprietari adalah kebalikan dari itu. Ia dimiliki oleh satu syarikat atau orang, dan anda hanya dapat menggunakannya jika mereka memberi anda lesen. Biasanya, anda perlu membayar lesen tersebut.

Kadang kala, anda boleh mendapatkan lesen berharga itu secara percuma, dan ini biasanya yang dimaksudkan oleh orang ketika mereka mengatakan “perisian percuma”. Tetapi dalam senario ini, anda hanya boleh menggunakan perisian secara percuma. Itu bukan milik anda, dan anda tidak dibenarkan mengubahnya dalam apa-apa cara.

Pengasas asal gerakan sumber terbuka percaya bahawa ini salah dan tidak beretika, bahkan jahat. (Hei, saya katakan mereka adalah aktivis yang bersemangat.) Sekiranya anda tidak dapat melihat apa yang dilakukan oleh kod dalam perisian anda, maka anda tidak semestinya tahu apakah itu mengandungi perisian intip (korporat, penjenayah, atau pemerintah), semacam virus, atau perkara lain yang mungkin tidak anda mahukan. Dan jika perisian mula merosakkan komputer anda, walaupun secara tidak sengaja disebabkan oleh pepijat, anda tidak dapat memperbaikinya.

Pemimpin gerakan OSS yang paling tegas tidak akan membenarkan perisian proprietari ke mesin mereka, malah sistem operasi seperti MacOS dan Microsoft Windows. Dari segi teknikal, sistem operasi (OS) adalah lapisan perisian yang berfungsi sebagai penghubung antara perkakasan (keberanian elektronik komputer anda) dan aplikasi (Google Chrome, Microsoft Office, dll.).

Oleh itu, jika anda tidak akan menggunakan Windows atau MacOS, apakah alternatif untuk sistem operasi? Sebenarnya ada beratus-ratus, tetapi tidak banyak orang tahu apa-apa tentang mereka. Dua yang besar disebut Unix dan GNU Linux (kebanyakan orang hanya mengatakan “Linux”).

Sebilangan besar pelayan (jika tidak kebanyakan) yang dihubungkan ke internet menjalankan salah satu daripada dua sistem operasi ini – atau salah satu turunannya, yang merangkumi Ubuntu, Debian, dan Red Hat. Secara kebetulan, OS telefon Android didasarkan pada Linux, sementara MacOS didasarkan pada Unix.

Bercakap sendiri, saya tidak mahu menyebut perisian proprietari tidak etika atau jahat. Saya agak koyak. Di satu pihak, jika kita dapat memiliki privasi data (sesuatu yang diperjuangkan oleh semua penyokong OSS), mengapa tidak ada kod pengaturcaraan peribadi?

Sebaliknya, lihatlah Apple, yang sepertinya sedang berusaha tanpa henti untuk menjadikan orang lebih sukar untuk memperbaiki peranti mereka sendiri. Ini adalah komputer yang setara dengan John Deere, sebuah syarikat peralatan pertanian yang cuba menyekat petani secara sah daripada berhenti di ladang mereka dan memperbaiki traktor mereka.

Memaksa orang untuk membayar pilihan sokongan dan pembaikan yang lebih mahal pastinya menyusahkan perniagaan kecil, dan itu salah satu ketidakadilan yang betul-betul ditetapkan untuk diperbaiki oleh OSS.

Syukurlah, semakin banyak negeri dan negara yang secara sah menetapkan “hak untuk memperbaiki” bagi warganya. Itu adalah langkah positif, tetapi hari ini, masalah utama adalah dengan cara penjualan perisian. Anda tidak memilikinya seperti traktor atau produk fizikal lain; hanya dilesenkan untuk anda. Lesen itu mungkin kekal, tetapi dari segi undang-undang, ia sangat berbeza dengan pemilikan sebenar. Anda mempunyai hak untuk menggunakan perisian tersebut, tetapi syarikat atau pemaju memiliki perisian itu sendiri.

Ini semua meletakkan perisian ke dalam bidang undang-undang yang kabur. Tampaknya diperlakukan baik sebagai produk, seperti pengisar, dan sebagai harta intelek, seperti reka bentuk pengadun atau lagu.

Apabila semuanya berjalan lancar dengan perisian anda, perbezaan antara perisian proprietari dan perisian sumber terbuka sukar dilihat (di luar tanda harga). Ketika perniagaan sedang berkembang pesat, dan anda tidak dapat mengingat kali terakhir pelayan anda hancur, siapa yang peduli? Walau bagaimanapun, apabila ada yang tidak kena, ketika itulah perbezaan antara OSS dan perisian proprietari sangat penting. Saya akan mempunyai lebih banyak perkara mengenai perkara di bawah. Tetapi pertama, inilah pandangan dari mana asal OSS.

Sejarah Ringkas Falsafah dan Perisian Sumber Terbuka

Suatu ketika dahulu, beberapa orang yang sangat pintar membina komputer. Ia bukan peranti pengkomputeran pertama, tetapi ia adalah masalah besar. Ia mengambil ruang besar di beberapa universiti. Pada masa kini, kita mempunyai kalkulator poket yang lebih hebat daripada komputer itu. Tetapi pada masa itu, binatang itu adalah puncak teknologi. Para saintis mengimpikan hari ketika komputer mungkin hanya menggunakan ruang sebanyak Volkswagen.

Tidak lama kemudian, universiti, syarikat, dan agensi kerajaan lain mula membangun komputer mereka sendiri, sehingga satu organisasi mungkin, seperti … lima. Pada era itu, pengaturcara berkongsi kod mereka dengan bebas. (Dan secara kebetulan, pengaturcara itu sering kali menjadi wanita, kerana pengaturcaraan dipandang sebagai kerja kesetiausahaan sehingga kami mula menyembah pembangun) Lagipun, tidak banyak wang yang dapat dihasilkan dengan menyembunyikan kod anda dari orang lain. Semua orang baru mula mengetahui apa yang boleh dilakukan oleh “komputer” baru ini.

Tradisi ini berlanjutan selama beberapa dekad, walaupun komputer peribadi mula menjadi barang. Syarikat-syarikat besar mula melihat nilai memiliki komputer untuk setiap pekerja, dan beberapa orang biasa yang sangat berani membeli komputer untuk rumah mereka. Kemudian seorang anak kutu buku akan memukul mesin sementara orang lain dalam keluarga pergi ke luar untuk bermain, bersosial, dan umumnya hanya tinggal. Tetapi cukup mengenai saya. Melalui semua itu, perisian bebas-ish (sering disebut shareware) memerintah hari ini.

Orang pertama yang menjual perisian mereka dengan wang tidak disukai oleh komuniti komputer, tetapi mereka gigih. Oleh kerana keperluan untuk komputer semakin banyak dan lebih baik, begitu juga keperluan untuk perisian yang lebih banyak dan lebih baik. Nerds tahu bahawa mereka dapat memperoleh penghasilan yang baik dengan menjual perisian mereka, dan oleh itu mereka mendapat idea mengenai program proprietari. Perisian dianggap sebagai harta intelek, dan syarikat perisian dengan tegas mempertahankan kepemilikannya terhadapnya.

Kemudian, sekitar tahun 1980-an, seorang lelaki bernama Richard Stallman merasa bosan kerana tidak dibenarkan memeriksa kod di sebalik perisian yang dia gunakan. Dia memulakan Projek GNU, yang pada dasarnya adalah sejumlah besar orang yang mencipta perisian sumber terbuka. Mereka juga membuat GNU General Public License, perjanjian lesen yang dapat digunakan oleh sesiapa sahaja yang ingin membuat perisian sumber terbuka mereka sendiri.

GNU, secara tidak sengaja, adalah singkatan dari “GNU’s Not Unix”, yang disebut “akronim rekursif.” Terdapat banyak akronim rekursif di dunia sumber terbuka. Selamat datang ke Nerdville.

Pada tahun 1991, seorang lelaki bernama Linus Torvalds mengeluarkan Linux, yang secara tidak langsung berdasarkan Unix. Dia dan Stallman pada dasarnya bekerjasama untuk mencipta teknologi yang memberi kuasa kepada dunia, lebih kurang. Menurut hostingtribunal.com:

  • Pada tahun 2018, Linux menggunakan 100% daripada 500 superkomputer dunia.
  • Pada tahun 2018, jumlah permainan Linux yang terdapat di Steam mencapai 4.060.
  • 5% pasaran operasi infotainment global pada tahun 2017 adalah milik Linux.
  • 95% pelayan yang menjalankan 1 juta domain teratas di dunia dikuasakan oleh Linux.
  • Pada tahun 2018, Android (berdasarkan Linux) menguasai pasaran OS mudah alih dengan 75.16%.
  • 85% daripada semua telefon pintar menggunakan beberapa versi atau turunan Linux.

Selain membuat perisian, Stallman dan rakan-rakan telah berkhotbah menentang kejahatan perisian proprietari selama beberapa dekad. Syarikat besar yang menjual perisian proprietari menjadi musuh. Microsoft menjadi penyokong langsung. Hakikat bahawa beberapa syarikat ini membalas dengan menjalankan iklan sumber terbuka, cuba menakut-nakutkan pelanggan dari OSS dan kembali ke produk eksklusif … baik, itu tidak membantu imej awam syarikat, sedikit pun.

masa yang sangat dipercayai

Pada satu ketika, Microsoft sebenarnya diperintahkan untuk membuang salah satu iklan ini di UK. Iklan pada umumnya dilihat kurang daripada fakta, untuk meletakkannya dengan baik. Menariknya, sangat sukar untuk mencari iklan serangan lama ini di internet. Saya telah menemui artikel mengenai mereka, tetapi contoh di atas adalah satu-satunya gambar sebenar yang dapat saya temui.

Satu sebab terdapat sedikit bukti hari ini mengenai permusuhan masa lalu ini adalah bahawa akhirnya, Microsoft bersikap baik dengan komuniti OSS. Di bawah kepimpinan CEO Satya Nadella, iklan serangan berhenti. Microsoft juga berhenti hanya membunuh setiap syarikat perisian yang dibelinya, kini membolehkan banyak dari mereka melakukan sendiri, termasuk Mojang (studio di belakang permainan Minecraft yang sangat popular), LinkedIn (ya, masih berjalan), dan lain-lain.

Microsoft bahkan mula menyumbang kepada projek OSS yang besar, dan mengeluarkan perisian sumber terbuka sendiri. Sebagai contoh, Visual Studio Code adalah salah satu editor kod terbesar dan paling popular (seperti penyunting teks, tetapi untuk pengaturcaraan) di dunia sekarang. Ia berjalan pada Windows, MacOS, dan ya … malah Linux.

Terlebih lagi, Microsoft membeli GitHub. Pembangun akan langsung mengetahui mengapa itu adalah masalah besar, tetapi bagi kita yang lain, GitHub pada dasarnya adalah tempat di mana orang dapat berkongsi kod antara satu sama lain dan bekerjasama. Ia merupakan platform perkongsian kod terbesar sejak Mei 2019, dan merupakan pusat aktiviti sumber terbuka yang besar. GitHub telah memberi kami sistem operasi, program penyuntingan grafik, sistem pengurusan kandungan, dan setiap jenis perisian lain yang dapat anda bayangkan.

Yang pasti, perasaan dalam komuniti OSS mengenai perubahan hati Microsoft yang jelas telah bercampur-campur. Ramai yang gembira Microsoft menyertai parti itu, atau sekurang-kurangnya lega bahawa salah satu syarikat terbesar di dunia tidak lagi memusuhi OSS. Tetapi yang lain jauh lebih berhati-hati. Mereka bimbang bahawa Microsoft hanya berusaha membuat semua orang, termasuk pembangun sumber terbuka, terpaut pada platformnya – pada ketika itu harga untuk platform tersebut akan meroket. Ia pernah berlaku sebelumnya.

“Sejujurnya, saya biasanya tidak lagi positif mengenai penglibatan korporat dalam komuniti OSS, kerana saya rasa faedah kecil yang diperoleh komuniti dari mereka tidak sepadan dengan masalah yang mereka buat. Biasanya ketika mereka terlibat dalam projek OSS, itu adalah untuk membuat beberapa ekosistem yang menguntungkan pemaju atau model perniagaan mereka, atau untuk membelanjakan sumber-sumber projek OSS yang lebih kecil sehingga mereka dapat memonopoli pengambilan sumber dari pemaju. “

Kyle Drake – Pencipta Neocities

Walau bagaimanapun, saya mengesyaki bahawa kebanyakan pelanggan peringkat perusahaan akan melihat harga yang lebih tinggi akhirnya. Microsoft menjana semua wangnya dari syarikat besar sekarang. Mengapa anda fikir anda hampir tidak pernah mendengar mengenai Microsoft yang memerangi orang yang membajak Windows lagi? Kerana mengeluarkan wang daripada rata-rata pengguna komputer di rumah anda adalah cadangan yang hilang. Selama anda tinggal di dalam ekosistem Microsoft, anda akan memakan binatang itu dengan cara tertentu, walaupun anda menjimatkan beberapa ratus dolar dengan mendapatkan perisian anda di pasaran gelap.

“Meh. Syarikat sentiasa perlu menghasilkan wang. Mereka juga akan selalu melakukan perkara-perkara berdasarkan dermawan dan amal agar kelihatan lebih baik kepada masyarakat. Saya menghargai semua yang dilakukan syarikat besar untuk menyokong komuniti, tetapi tidak terasa seperti apa-apa * berbeza * sebenarnya berlaku daripada sokongan biasa yang biasa diberikan oleh korporat besar.

Syarikat bersaiz sederhana / besar yang berkait rapat dapat memberi sokongan terbaik kepada masyarakat dengan memperlakukan projek OSS sama seperti projek tertutup, baca: membayar jumlah yang sama. OSS harus dikeluarkan dari ‘percuma’ dan lebih kepada bahagian pengetahuan terbuka. Saya memberikan sumber-sumber berharga saya supaya orang lain dapat memperoleh keuntungan, bukan membuat perisian percuma untuk anda … Saya mengharapkan penghormatan yang sama. “

Chris, AKA tankyspanky – Pengguna Reddit

Satu perkara yang pasti: Hari ini, perisian sumber terbuka ada di mana-mana. Ia ada di pelayan anda, di TV anda, di telefon anda, menjalankan peti sejuk anda … betul-betul, di mana sahaja. Kita mungkin tidak pernah melihat “tahun desktop Linux” yang pernah dijanjikan, tetapi perisian sumber terbuka telah memenangi pertempuran dunia dengan banyak cara penting.

Senarai Projek Sumber Terbuka Besar-besaran yang Menjalankan Dunia, dan Mungkin Hidup Anda

Hanya untuk memberi anda perspektif, berikut adalah senarai perisian berprofil tinggi yang sama ada sumber terbuka sepenuhnya atau berdasarkan kod sumber terbuka:

Android – sistem operasi untuk telefon dan tablet di seluruh dunia
Keberanian – perisian rakaman dan penyuntingan audio
Pengisar – Perisian grafik 3D
Drupal –Sistem pengurusan kandungan yang popular (CMS)
Firefox – penyemak imbas web
Google Chrome – berdasarkan Chromium
iOS – sistem operasi pada semua telefon dan tablet Apple, berdasarkan Unix
Joomla – sistem pengurusan kandungan yang popular
LibreOffice – dan suite perisian pejabat
MacOS – sistem operasi pada semua PC Apple, berdasarkan Unix
Magento – CMS e-dagang yang popular
MediaWiki – perisian yang menjalankan Wikipedia
Microsoft Edge – penyemak imbas web; versi beta baru berdasarkan Chromium
Opera – penyemak imbas web, berdasarkan Chromium
Sistem Operasi Playstation 4 – berdasarkan FreeBSD, yang seperti Unix
Pemain Media VLC
Vivaldi – penyemak imbas web kegemaran saya, berdasarkan Chromium
WordPress – sistem pengurusan kandungan yang menggunakan sepertiga Internet

Kelebihan dan Kekurangan OSS & Perisian Hak Milik

Oleh itu, saya telah menjelaskan sebab-sebab falsafah mengapa perisian sumber terbuka adalah idea yang baik, tetapi falsafah, saya sedih untuk mengatakan, tidak membayar bil. Sekiranya berlaku, setiap pelajar kolej di dunia akan menjadi kaya. Sudah tiba masanya untuk melihat OSS dari perspektif perniagaan.

Katakan anda mempunyai pelayan untuk dijalankan, atau laman web untuk diterbitkan. Anda disajikan dengan beberapa pilihan perisian proprietari, dan beberapa pilihan sumber terbuka. Mana yang patut anda pilih?

Secara semula jadi, ia bergantung pada keperluan anda, bersama dengan aset dan teknologi yang ada. Saya akan mempertimbangkan pertimbangan itu kemudian. Buat masa ini, mari kita atasi beberapa kelebihan dan kekurangan asas yang mungkin anda hadapi. Saya telah menyebut beberapa perbezaan ini, tetapi inilah cara ia mempengaruhi anda dan syarikat anda.

Perisian Sumber Terbuka – Yang Baik dan Buruk

Kelebihan: Anda Boleh Memperbaiki dan / atau Mengubah Perisian

Secara teknikal, anda mempunyai kebenaran untuk memperbaiki perisian jika ada yang tidak kena, dan menukarnya jika tidak memenuhi semua keperluan anda. Sama ada anda boleh melakukan semua itu bergantung pada sama ada anda seorang pengaturcara, atau mempunyai programmer yang mahir pada kakitangan anda.

Sebilangan besar sumbangan terbesar untuk perisian sumber terbuka sebenarnya berasal dari syarikat yang memerlukan perisian mereka untuk melakukan perkara yang sangat spesifik. Mereka mengambil produk OSS yang melakukan sebahagian besar dari apa yang mereka perlukan, dan menambahkannya. Ciri tambahan tersebut kemudian dikongsi dengan komuniti, dan begitu sahaja, anda secara teknikal mempunyai syarikat bernilai berbilion-bilion dolar membuat perisian secara percuma.

Kelebihan: Anda Memiliki Data Anda

Dengan perisian proprietari, sukar untuk mengetahui apa yang dilakukan oleh penjual perisian dengan data anda. Kadang kala, data tersebut dihantar ke tempat yang tidak anda inginkan. Kadang-kadang ia berlaku secara tidak sengaja (lihat juga: semua orang yang pernah memuat naik foto sensitif ke iCloud secara tidak sengaja). Tetapi kadang-kadang, syarikat perisian itu mempertimbangkan untuk mengumpulkan data anda untuk mendapatkan keuntungan.

Lebih teruk lagi, banyak program proprietari menyimpan data anda dalam format fail khas mereka sendiri. Oleh itu, katakan anda menguruskan kewangan anda dengan satu program tertentu, tetapi syarikat yang menjadikan program itu tidak lagi berfungsi. Anda mungkin tidak dapat membuka fail anda dengan program lain. Memindahkan data anda secara manual memerlukan selamanya, dan kadang-kadang, walaupun itu hampir mustahil. Pasti, mungkin ada pro teknologi yang dapat memulihkan data anda, tetapi akan dikenakan biaya. Banyak.

Dengan OSS, anda tahu dengan tepat ke mana data anda pergi. Program sumber terbuka juga biasanya menggunakan format fail yang dapat dibuka dengan perisian lain. Oleh itu, jika satu program mati, yang lain dapat berlaku, tanpa anda harus menyalin dan menampal semua data lama anda ke sistem baru secara manual.

Kelebihan (kebanyakannya): Selalunya Lebih Selamat

Mari kita jelaskan: Terdapat kes ketika seseorang memasukkan sedikit perisian intip ke dalam projek sumber terbuka, dan tidak ada yang memperhatikan sehingga beberapa perkara yang sangat buruk terjadi. Tetapi biasanya, dengan projek OSS yang lebih besar, semua kod dikaji dengan teliti oleh sebilangan besar orang.

WordPress, misalnya, sentiasa dikemas kini untuk keselamatan, dengan komuniti melaporkan kerentanan kepada pemaju utama. Projek yang lebih kecil tidak mempunyai banyak perlindungan masyarakat, tetapi di sisi positifnya, dengan sebilangan kecil kod, kelemahan lebih mudah dilihat.

Sudah tentu, projek OSS hanya tetap selamat selagi pembangun dan komuniti yang lebih besar tetap berada di atas setiap baris kod. Itulah sebabnya projek yang lebih besar mempunyai proses semakan kod yang ketat, dan berhati-hati tentang siapa yang menyumbang kod baru untuk perisian.

Kelebihan (ish): Terdapat Ekosistem Berpotensi Besar

Tidak, ini bukan pengumuman perkhidmatan awam alam sekitar. Ini mengenai pengembangan dan fleksibiliti perisian. Mari kita ambil WordPress sebagai contoh kita lagi. Ia mempunyai semua jenis plugin dan tema yang tersedia untuk mengubah cara laman web anda kelihatan dan berfungsi. Dan maksud saya beribu-ribu tema dan pemalam, yang kebanyakannya ditawarkan secara percuma.

Tidak semuanya baik, ingatlah. Kesemuanya tidak dikemas kini atau saling sesuai, yang merupakan kelemahan ekosistem perisian yang besar. Tetapi kemungkinannya adalah jika anda perlu membina laman web apa pun, atau menambahkan ciri laman web tertentu, seseorang telah membina pemalam atau tema (atau keduanya) yang dapat membantu anda.

Sebagai tambahan kepada semua yang percuma, ada plugin dan tema berbayar, yang disertakan dengan sokongan, ciri yang lebih maju, dan komuniti mereka sendiri. Orang telah mengabdikan hidup dan karier mereka untuk membuat perkara baru untuk WordPress. Perkara yang sama berlaku untuk banyak projek OSS lain.

Jangan salah sangka, perisian proprietari (seperti Adobe Photoshop dan Microsoft Windows) juga mempunyai ekosistem yang besar. Walau bagaimanapun, OSS secara amnya memudahkan orang untuk masuk dan membuat barang baru. Anda tidak perlu membayar untuk “toolkit pengembangan” untuk membuat tema WordPress.

Kelebihan: Perisian Mati Tidak Selalu Tetap Mati

Apabila syarikat yang membuat perisian proprietari keluar dari perniagaan, ada kemungkinan besar anda tidak akan dapat melihat perisian itu lagi. Dengan projek OSS, akhir tidak semestinya berakhir. Sekiranya pembangun utama program meninggalkan projek, pembangun lain dapat mengembalikan program tersebut. Ini benar-benar berlaku sehingga anda boleh mempercayainya secara praktikal, selagi perisian yang dimaksudkan mempunyai basis peminat yang besar.

Kelebihan (ish): OSS Percuma … Biasanya … Buat masa ini

Ini adalah yang besar, bagi kebanyakan orang. Mengapa perlu membayar sesuatu apabila anda boleh mendapatkannya secara percuma? Sebenarnya, ada beberapa alasan yang sangat baik untuk membayar, dan saya akan mendapatkan yang berikut. Tetapi apabila anda mendapat belanjawan terhad, barang percuma cukup manis.

Penting untuk diperhatikan bahawa terdapat syarikat yang menjual perisian sumber terbuka – seperti dalam, perisian berharga. Dan kemudian ada syarikat yang menyediakan versi percuma produk perisian mereka selain versi premium. Selalunya, perisian premium dilengkapi dengan sokongan, tetapi menggabungkan sumber terbuka dan kod proprietari.

Akhirnya, ada syarikat yang tidak menjual perisian itu sendiri, tetapi menjual sokongan peringkat perusahaan untuk sesiapa sahaja yang menggunakan perisian tersebut. Pendek kata, jangan mengharapkan semuanya secara percuma. Komuniti OSS juga harus makan.

Kekurangan: OSS Kadang-kadang Tidak Mempunyai Sokongan… Suka, Sama sekali

Sebilangan besar projek sumber terbuka gergasi mempunyai pilihan sokongan di mana sahaja anda menghidupkan web. Beberapa OSS juga dilengkapi dengan sokongan berbayar. Tetapi banyak projek OSS yang lebih kecil dan kurang popular dibuat oleh orang yang bekerja secara percuma pada masa lapang. Produk perisian ini mungkin disertakan dengan beberapa dokumentasi dan halaman FAQ, tetapi tidak ada cara untuk benar-benar mendapatkan sokongan khusus. Pembangun tidak mempunyai masa.

Anda mungkin dapat menemui beberapa rakan pengguna di forum, atau di ruang sembang, yang dapat membantu anda. Walaupun ini bagus, ini bermakna perniagaan anda boleh bergantung pada kebaikan orang asing. Tidak ada yang mahu berada di atas kereta itu. (Rujukan budaya yang paling tidak jelas dalam artikel – cari.)

Pendek kata, jika melalui beberapa percubaan dan kesilapan semasa belajar menggunakan perisian anda bukan perkara anda, beberapa OSS mungkin bukan untuk anda.

Perisian Hak Milik – Yang Baik dan Buruk

Kelebihan: Pemaju Mungkin Mempunyai Anggaran Besar untuk Keselamatan

Sudah tentu tidak benar bahawa perisian yang lebih mahal selalu lebih selamat. Banyak orang telah membuat anggapan itu, dan sangat menyesalinya. Walau bagaimanapun, vendor perisian proprietari terbaik mempunyai pasukan keselamatan yang berdedikasi yang terus menerus, selalu menghantar kemas kini dan memerhatikan ancaman dari semua pihak.

Sebagai contoh, walaupun terdapat banyak perkara yang tidak disukai mengenai Windows 10 (seperti berapa banyak data anda dihantar ke Microsoft), terdapat banyak perkara yang disukai dari aspek keselamatan. Windows sudah lama dikenali sebagai sistem operasi yang paling rentan. Hari ini, selagi anda terus mengemas kini dan tidak melayari laman web yang sangat sketsa, anda akan dilindungi dengan baik hanya dengan Windows Defender, perisian antivirus terbina dalam.

Kelebihan (ish): Anda Boleh Mencari (Sebilangan) Keselamatan Melalui Ketidakpastian

Sekiranya anda dapat menjumpai perisian proprietari yang baik dari vendor yang tidak dikenali, anda akan mendapat jackpot. Sebilangan besar pelanggaran keselamatan tidak disebabkan oleh satu penggodam khusus yang menemui semua kelemahan sistem anda. Ia lebih kerap disebabkan oleh pasukan penggodam, yang menggunakan skrip dan rangkaian bot untuk menyerang ribuan komputer sekaligus.

Agar serangan siber jenis ini dapat membuat banyak kerosakan, penggodam harus menyasarkan perisian yang paling popular. Ini sebenarnya bagaimana MacOS kekal bebas virus selama ia berlaku. Ketika sedikit orang yang menggunakan Mac, tidak semestinya masalah bagi penggodam untuk menulis virus untuk sistem operasi Mac.

Oleh kerana populariti Apple meningkat, begitu juga jumlah malware yang berjaya menyasarkan Mac. Jadi sekarang kita tahu bahawa pertahanan terbaik Apple pada masa lalu bukanlah keselamatan yang lebih baik, tetapi kekaburan yang lebih besar.

Kelebihan: Perisian Hak Milik Berbayar Biasanya Mempunyai Sokongan

Perhatikan bahawa “biasanya” tidak selalu bermaksud, jadi anda mesti memeriksa pilihan sokongan untuk program sebelum anda membelinya. Tetapi kebanyakan perisian proprietari mempunyai sokongan yang sedia ada. Sekiranya perniagaan anda bergantung pada perisian anda yang berfungsi, itu sangat penting.

Kelebihan: Penjual Perisian Hak Milik Mungkin Menandatangani NDA untuk Melindungi Rahsia Anda

Sekiranya anda sedang melakukan perkara yang tidak dapat dilakukan oleh pesaing anda, anda mungkin tidak mahu mengiklankan perisian mana yang memungkinkan perkara tersebut dilakukan. Apabila anda merundingkan kontrak dengan vendor perisian proprietari, anda boleh meminta perjanjian bukan pendedahan (NDA) disertakan dengan lesen anda. Tidak ada jaminan bahawa vendor akan bersetuju, tetapi banyak dari mereka akan setuju.

Secara teori, anda boleh melakukan perkara yang sama dengan vendor OSS, tetapi secara semula jadi, komuniti OSS tidak menyukai rahsia. Ingat juga bahawa jika anda membuat perubahan pada perisian, anda wajib mengirim perubahan tersebut ke hulu. Rahsia perisian anda tidak akan lama dirahsiakan.

Kekurangan: Sekiranya Ada Masalah, Anda Tidak Boleh Memperbaikinya Sendiri

Seperti yang saya katakan, kelemahan terbesar perisian proprietari menjadi jelas apabila terdapat masalah dengan program ini. Walaupun anda tahu apa masalahnya, dan bagaimana cara memperbaikinya, anda tidak dibenarkan memasukkan kod tersebut. Itu sangat mengecewakan, terutamanya jika pasukan sokongan tidak bertindak balas, atau tidak memahami masalahnya seperti yang anda lakukan.

Kekurangan: Mungkin Ada Masalah Pelesenan Pelik

Sebaik-baiknya, semua lesen perisian proprietari hanya akan mengatakan, “Ini dia. Anda membayar wang, jadi anda boleh menggunakan perisian. ” Tetapi terdapat banyak lesen perisian yang membuat anda bersetuju dengan perkara yang boleh dipersoalkan. Selalunya, perkara yang dipersoalkan ini termasuk membenarkan vendor mengumpulkan data peribadi anda dan menjualnya kepada pihak ketiga.

Terdapat juga perjanjian lesen yang memberi kuasa kepada syarikat perisian untuk membatalkan lesen anda dengan beberapa alasan. Ini termasuk menyalahi etika peribadi pengembang, atau menggunakan perisian untuk perkara yang tidak sah di beberapa negara tertentu (walaupun mereka tidak menyalahi undang-undang di negara anda).

Dalam satu kes yang sangat pelik, sebuah firma keselamatan bernama F-safe meminta penduduk London untuk menandatangani anak-anak sulung mereka sebagai pertukaran wi-fi percuma. Baiklah, ini sebenarnya sangat lucu.
Syarikat memasukkan klausa itu hanya untuk melihat apakah ada yang benar-benar membaca perjanjian tersebut. Saya dapat menghormati itu, dan jelasnya, tidak ada anak yang dikumpulkan.

Kemudian ada masalah yang timbul ketika satu komponen perisian dilindungi oleh satu lesen, dan selebihnya berada di bawah lesen lain. Saya bahkan tidak akan berusaha memasuki semua kekacauan itu. Ini adalah mimpi buruk yang sah untuk semua orang. Dan untuk menjadi adil, senario ini juga muncul dengan projek OSS. Jadi saya rasa dengan semua perisian, kita semestinya membaca perjanjian lesen tersebut. Tetapi kita tidak akan. Anda mengetahuinya dan saya mengetahuinya, jadi janganlah kita kecilkan.

Bagaimana OSS Mengubah Seluruh Internet

Baiklah, jika anda melewatkan bahagian awal artikel ini, baiklah … jangan ketinggalan yang ini. Di sinilah anda dapat mengetahui mengapa internet dan OSS tidak dapat dipisahkan.

Lagi Sejarah: OSS Menjadikan Internet Berfungsi untuk Kita Semua

Menurut kajian saya yang sedikit ilmiah, sekurang-kurangnya sepertiga dari semua inovasi teknologi didorong oleh organisasi ketenteraan yang mencari cara baru dan lebih baik untuk membunuh orang. Sepertiga lagi didorong oleh kandungan dewasa. Selebihnya yang ketiga adalah hasil sekumpulan kutu buku yang mengatakan perkara-perkara berbahaya seperti, “Apa yang akan terjadi jika …?”

Sekiranya anda meneka keadaan terakhir itulah yang memberi kami internet, selamat! Anda betul-betul… salah. Internet yang kita ketahui pada asalnya didasarkan pada projek yang disebut “ARPANET”, yang dikendalikan oleh Jabatan Pertahanan A.S. Jadi itu semua tentera masa besar, sekurang-kurangnya pada mulanya.

Masukkan kutu buku. Seorang lelaki bernama Sir Tim Berners-Lee bertanya, “Nah, sekarang komputer kita dapat berbicara satu sama lain, bagaimana jika kita dapat berkongsi dokumen ilmiah melalui sistem hiperteks, sehingga lebih mudah menyebarkan pengetahuan?” Oleh itu, Bahasa Markah Hiperteks (HTML) dilahirkan, dan selebihnya adalah sejarah. (Petikan diceritakan.)

Seperti yang dibayangkan oleh Berners-Lee, internet didasarkan pada satu idea: pertukaran pengetahuan dan maklumat secara percuma akan memungkinkan kita membangun dunia yang lebih baik dan damai. Anda mungkin, pada ketika ini, menyedari bahawa banyak kutu buku komputer adalah idealis. Dan juga perkara tidak selalu berjalan seperti yang dirancang (* batuk * Twitter * batuk *). Baiklah.

Keseluruhan idea internet awam ini pada dasarnya adalah sumber terbuka, walaupun pemaju awal tidak menggunakan lesen perisian sumber terbuka “rasmi”. Hingga hari ini, anda dapat mengklik kanan pada laman web mana pun, mengklik Lihat Sumber, dan melihat kod yang memberitahu anda bagaimana halaman itu dibuat. Tetapi dalam perkembangan yang paling mengejutkan dalam sejarah, ketika internet menjadi lebih popular, orang mula mencari cara untuk menjana wang.

Bukan masalah besar, bukan? Siapa yang tidak suka wang? Perkara itu menjadi rumit dengan cepat. Satu medan perang yang penting adalah mengenai cara orang benar-benar mengakses internet. Untuk sementara waktu, Netscape adalah penyemak imbas terbesar di sekitarnya, sehingga Microsoft membuatnya sendiri – Internet Explorer (IE). Tetapi seolah-olah secara diam-diam menginginkan reputasi kejahatan, Microsoft melangkah lebih jauh, menggabungkan IE secara lalai dengan semua salinan Windows, dengan serta-merta menjadikan Internet Explorer (IE) penyemak imbas yang dominan di dunia.

Netscape cuba bertanding, tetapi tidak dapat, dan dengan itu meminta pertolongan dalam bidang perundangan. Microsoft diseret ke pengadilan oleh pemerintah AS, dengan alasan bahawa menggabungkan IE dengan Windows merupakan monopoli haram pasaran penyemak imbas. Microsoft kehilangan keputusan pertama, mengemukakan banding, dan kemudian menerima perjanjian penyelesaian untuk mengelakkan proses pengadilan lebih lanjut. Dan tidak ada yang benar-benar berubah.

Untuk sementara waktu, nampaknya Microsoft akan memiliki internet, bersama dengan yang lain. Nah, bahagian web yang adil juga dituntut oleh Macromedia, pembuat plugin Flash dan Shockwave. Alat ini membolehkan orang menganimasikan bahagian reka bentuk web mereka dengan mudah dan membuat permainan penyemak imbas dalam talian. Itu sangat besar pada tahun 1990-an. Cari.

Kegelapan yang semakin meningkat tersebar di internet, sehingga Yayasan Mozilla muncul. Asasnya muncul, lebih kurang, dari abu projek Netscape lama. Pembangunnya berusaha untuk mencipta penyemak imbas sumber terbuka baru: Firefox. Firefox bersaing sengit dengan IE, kebanyakannya dengan lebih baik dalam hampir semua cara yang dapat difahami.

Internet Explorer 6 tidak mempunyai tab untuk menyemak imbas, yang hari ini seolah-olah cuba mengakses internet melalui tablet batu. IE juga lambat, tidak selamat, dan sangat terdedah kepada pop-up yang menjengkelkan. Dan terus terang, Microsoft tidak melakukan apa-apa mengenai masalah ini, membiarkan IE mereda. Sementara itu, Firefox memperoleh bahagian pasaran yang cukup besar dengan terus menambahkan ciri, membolehkan pereka web mempamerkan kemahiran mereka dengan laman web yang lebih menarik dan lebih berfungsi.

Sementara itu, sementara Macromedia / Adobe Flash telah menjadi standar untuk animasi di web, versi HTML dan JavaScript yang lebih baru (yang kedua-duanya adalah kod sumber terbuka) mulai mengambil alih.

Tetapi penendang sebenarnya muncul ketika Google masuk ke dalam campuran dengan melancarkan Chromium, projek penyemak imbas sumber terbuka yang lain. Berdasarkan projek ini, Google akhirnya muncul dengan penyemak imbas yang mungkin anda pernah dengar: Chrome. Dan setelah Chrome melanda pasaran, sesiapa yang menggunakan Google untuk mencari apa-apa melihat sedikit pesanan seperti, “Tidakkah anda ingin mencuba penyemak imbas kami? Semua kanak-kanak keren melakukannya. ” (Petikan diceritakan.)

Chromium mengambil alih dunia penyemakan imbas. Kini terdapat puluhan penyemak imbas berdasarkan OSS ini, termasuk nama besar seperti Opera. Microsoft cuba mengikuti dengan akhirnya mengemas kini IE, tetapi itu tidak mencukupi. Malah penyemak imbas Microsoft (Edge) yang lebih baru kini berdasarkan Chromium. Terdapat beberapa kekurangan dan kekurangan untuk semua ini, tetapi trend sejarahnya jelas:

Syarikat perisian tidak dapat membunuh sumber terbuka. Sekurang-kurangnya, mereka belum berjaya melakukannya. Itu terlalu penting dengan kewujudan internet.

Keadaan OSS dan Internet Semasa

Ini adalah sedikit zon perang di luar sana hari ini di web. Sebilangan orang terus berusaha menapis internet, dan komuniti sumber terbuka (bersama dengan banyak orang lain) terus berusaha memerangi mereka. Yang lain menghasilkan wang dari internet dengan cara yang meragukan secara moral, dan komuniti OSS memerangi mereka juga.

Sehingga baru-baru ini, AS mempunyai undang-undang yang menegakkan konsep yang disebut Net Neutrality, yang pada dasarnya bermaksud bahawa penyedia perkhidmatan internet (ISP) harus memperlakukan semua data secara sama rata. Sebagai contoh, penyedia internet kabel tidak dibenarkan memperlahankan lalu lintas dari Netflix untuk menjadikan pakej kabel atau perkhidmatan streaming sendiri kelihatan lebih baik.

Malangnya, undang-undang itu sudah hilang sekarang.

Namun, ini adalah pertarungan yang panjang, dan orang-orang OSS berada di barisan depan perjuangan. Dan itu adalah pertempuran yang patut diperjuangkan, di mana sahaja ia akan berlaku seterusnya. Saya dapat memberitahu anda dari pengalaman bahawa tidak mempunyai Netraliti Bersih (Mexico tidak pernah memilikinya, sejauh yang saya tahu) tidak bagus.

Apabila tidak berusaha melawan “lelaki itu”, komuniti OSS biasanya boleh didapati dalam perisian membuat dalam talian, dan kemudian berdebat mengenai editor teks terbaik. Banyak pengembangan kolaborasi berlaku di laman web seperti GitHub, yang memungkinkan untuk berkongsi kod dan kawalan versi (jangan tanya – itu artikel lain, malah lebih panjang). Komunikasi dan koordinasi berlaku di platform tersebut, di forum, dan di ruang sembang Slack (atau bilik sembang IRC, untuk pelajar lama). Sumber terbuka adalah mengenai pilihan, jadi tidak ada kekurangan alat untuk berkolaborasi di OSS.

Walaupun beberapa projek yang lebih besar adalah mesin yang disusun dengan baik, banyak program sumber terbuka dibuat dengan cara yang sangat tidak formal. Sekiranya seseorang muncul dan mengatakan bahawa mereka ingin membantu, mereka akan menjadi sebahagian daripada projek itu dengan segera. Orang mendapat peranan yang mereka mahukan hanya dengan muncul terlebih dahulu (dan bergaul dengan pencipta asal projek). Tanggungjawab pengurusan masyarakat jatuh pada orang yang paling lama berada di forum atau di ruang sembang. Saya sendiri baru-baru ini secara sukarela menyumbang kepada dua projek perisian, dengan membaca semula dokumentasi bahasa Inggeris mereka.

Anggota komuniti OSS yang terus membuat dan membuat semula internet seperti yang kita ketahui berasal dari seluruh dunia, dan dari pelbagai lapisan masyarakat. Sebilangannya dibayar oleh syarikat besar untuk membuat perisian percuma, dan yang lain melakukannya untuk bersenang-senang di masa lapang.

Teknologi Pelayan Sumber Terbuka Di Mana-Mana

Semasa membincangkan pelayan web, sebilangan orang (terutama yang mempunyai anggaran korporat untuk menyandarkannya) mungkin bercakap mengenai teknologi pelayan Microsoft, yang disebut IIS (Internet Information Services). Tetapi mereka mungkin akan mula melontarkan nama seperti Apache, Nginx, Linux (secara umum), beberapa variasi BSD, dan banyak lagi. Itu semua projek sumber terbuka

Perkhidmatan Web Amazon, yang kini merupakan penyedia “pelayan awan” terbesar di dunia, menawarkan beberapa jenis pelayan Linux. Hampir setiap penyedia perkhidmatan awan lain mengikutinya, termasuk – yep – Microsoft Azure. Oleh itu, hampir setiap laman web yang anda muatkan berasal dari pelayan berasaskan Linux atau Unix, atau sekurang-kurangnya panggilan dalam data dari satu.

Ringkasnya, teknologi pelayan OSS adalah yang paling dipercayai, dan hampir selalu ada.

Perisian CMS Sumber Terbuka Dijalankan Hampir Semua Laman Web

Suatu hari, seseorang benar-benar bosan menulis tiga ratus halaman untuk laman web syarikat mereka dalam HTML mentah, jadi mereka menemui cara untuk membuat penciptaan halaman lebih mudah. Oleh itu, muncullah sistem pengurusan kandungan pertama (CMS) – perisian untuk menguruskan sejumlah besar kandungan dengan cara yang tidak membuat anda marah sepenuhnya. Kembali pada zaman laman web “portal”, ini adalah kejayaan besar.

Dan sekarang, hampir setiap CMS yang ada adalah sumber terbuka.

Terdapat WordPress yang berjalan sekitar sepertiga dari semua laman web. Tetapi semua nama besar lain adalah sumber terbuka juga. Anda mungkin pernah mendengar Joomla, Drupal, TextPattern, dan Jenis Bergerak, untuk menyebut beberapa nama sahaja.

Mengapa pilihan ini dikeluarkan, bukan perisian proprietari? Terutama kerana mereka bebas, jujur. Pilihan CMS berbayar sudah ada sejak awal, tetapi orang selalu mencari cara termurah untuk membina laman web mereka.

Mengenai kejayaan luar biasa WordPress, itu bukan pilihan blog sumber terbuka pertama, tetapi yang paling mudah untuk dipasang dan digunakan dalam jangka masa yang lama. Pembangun WordPress benar-benar membual proses “pemasangan lima minit”, walaupun untuk melakukannya dengan cepat, anda pasti perlu mengetahui sesuatu tentang penyediaan laman web dan menguruskan pangkalan data.

Ratusan, jika tidak beribu-ribu, platform CMS lain pada dasarnya telah menyalin proses pemasangan WordPress. Hari ini sangat jarang berlaku untuk benar-benar membayar CMS, kecuali anda mendapat satu pesanan khusus. Atau melainkan jika anda menggunakan perkhidmatan seperti Wix, yang secara teknikalnya adalah CMS, tetapi yang direka khusus untuk memudahkan pembuatan laman web bagi mereka yang tidak mempunyai banyak kandungan.

Hampir Semua Kod Bahagian Depan Adalah Sumber Terbuka (Jenis)

Apabila saya mengatakan “kod hujung depan”, saya bercakap mengenai HTML, CSS, dan JavaScript (JS). Ini adalah bahasa yang membentuk bahagian visual kebanyakan laman web (walaupun JavaScript tidak selalu disertakan).

Berikut adalah kursus kemalangan untuk yang belum tahu: HTML menentukan apa yang anda lihat, seperti, “Inilah perenggan teks. Sekarang inilah gambar. ” Penyemak imbas anda kemudian memaparkan teks dan gambar. CSS mendefinisikan bagaimana semuanya terlihat, seperti, “Teks perenggan berukuran sederhana, dan gambar berada di sebelah kiri teks.” Penyemak imbas mengambil input ini, dan memaparkan teks dan gambar secara bersebelahan.

Dalam kebanyakan kes, JavaScript adalah pilihan. Ia sering digunakan untuk menghidupkan sesuatu di laman web, dan juga dapat digunakan untuk memanggil data dari pelbagai sumber. Inilah berapa banyak “aplikasi web” yang dibina.

Anda biasanya boleh melabuhkan tirai dan melihat semua ini. Dengan klik kanan mudah, anda dapat melihat bagaimana kebanyakan laman web dan aplikasi web dibuat, sekurang-kurangnya jika anda tahu membaca kod tersebut. Untuk lebih spesifik, anda dapat melihat HTML, CSS, dan JS, yang akan memberitahu anda banyak tentang bagaimana reka bentuk visual dikodkan. Ketahuilah bahawa melainkan jika ada lesen sumber terbuka yang sebenarnya, kod ini secara amnya dianggap sebagai harta intelek. Anda tidak seharusnya hanya membuat reka bentuk dan kod orang lain tanpa kebenaran mereka.

Tetapi kenyataannya adalah bahawa terdapat begitu banyak cara untuk membuat kod halaman web. Oleh itu, secara umum diterima bahawa orang akan melihat kod bahagian depan laman web, belajar darinya, dan menggunakan teknik yang sama dalam projek web mereka sendiri. Begitulah kebanyakan pereka laman web kami belajar melakukan banyak perkara yang kami lakukan.

Oleh itu, walaupun kod sumber laman web mungkin tidak dilesenkan sebagai OSS, dalam praktiknya, ia terbuka seperti yang anda dapat. Kerana itulah cara internet dirancang.

Cara Memilih OSS yang Tepat untuk Anda

Pada ketika ini, anda sudah membaca lebih daripada cukup, dan anda mungkin berfikir, “Baiklah, itu bagus! Sekarang perisian apa yang saya perlukan? Adakah itu WordPress? Dia banyak mengatakan WordPress. “

Pasti, WordPress … mungkin. Akhirnya, inilah masanya untuk saya memberi anda nasihat praktikal. Sekiranya ini adalah satu-satunya perkara yang anda ingin cari dalam keseluruhan artikel ini, maka… saya minta maaf.

Langkah Pertama: Menentukan Keperluan dan Matlamat Anda

Ketika memilih perangkat lunak sama sekali, Anda harus bertanya pada diri sendiri, “Apa yang perlu kita lakukan perisian, khususnya? Dan menjadi sangat spesifik. Perisian yang boleh “menjalankan pelayan” atau “mengurus laman web” cukup umum. Perisian yang boleh menguruskan beribu-ribu senarai harta tanah, memaparkannya di laman web anda, dan memudahkan penyenaraian kepada ejen harta tanah individu jauh lebih jarang digunakan.

Tidak kira apa masalah yang ingin anda selesaikan, anda perlu membahagikannya kepada tugas tertentu. Kemudian cari perisian yang dapat melaksanakan semua, atau paling tidak, kebanyakan tugas tersebut. Juga, ada baiknya jika perisian melaksanakan tugas tersebut dengan cara yang tidak membuat kakitangan anda gila.

Tentukan Belanjawan Anda

Baiklah, percuma jauh lebih baik daripada yang mahal, tetapi OSS percuma boleh datang dengan beberapa kos yang mungkin disembunyikan pada mulanya. Kos ini biasanya lebih rendah daripada yang anda hadapi dengan perisian proprietari, tetapi kosnya ada. Untuk satu, jika anda mahukan sokongan profesional, secara amnya anda akan dikenakan biaya. Walaupun anda memutuskan untuk meminta pasukan IT dalaman anda mengekalkan perisian untuk anda atau mengembangkan ciri-ciri hilang yang anda perlukan, ia juga memerlukan kos..

Kaji Aset Yang Ada

Pada masa yang sama semasa anda membuat anggaran, mungkin ada baiknya anda melihat apa yang sudah anda miliki. Adakah anda mempunyai pasukan IT? Apa kemahiran yang mereka ada? Bahasa pengaturcaraan apa yang mereka tahu?

Adakah anda sudah mempunyai pelayan, sama ada di laman web atau di awan? (SELALU ingat, omong-omong, bahawa “awan” hanyalah komputer orang lain.) Adakah pelayan anda serasi dengan perisian yang ingin anda jalankan? Sekiranya perisian tersebut adalah aplikasi desktop tempatan, adakah komputer anda yang ada serasi dengannya? (Saya tahu, sepertinya tidak ada masalah … tetapi orang sering lupa untuk memeriksa.)

Pertukaran Antara Kerumitan dan Keramahan Pengguna

Dalam dunia yang ideal, perisian yang sangat kompleks akan sangat mudah digunakan. Di dunia nyata … kita semua berharap. Perhatikan dengan teliti berapa banyak perkara yang anda perlukan untuk dilakukan perisian, dan ingat bahawa perisian menjadi lebih sukar untuk digunakan dengan setiap ciri yang ditambahkan. Ini adalah masalah dengan banyak aplikasi “peluru perak”, yang menjanjikan untuk menyelesaikan semua masalah anda sekaligus.

Ingat juga bahawa setiap ciri yang ditambahkan bermakna lebih banyak masa melatih orang bagaimana menggunakan perisian, dan satu lagi perkara yang boleh dipecahkan pada masa yang salah. Setiap ciri tambahan lebih banyak ruang yang diambil pada pelayan atau komputer desktop anda. Cari perisian yang sesuai dengan apa yang anda perlukan, dan tidak lebih dari itu. Anda mungkin juga memilih projek OSS yang melakukan sebahagian besar daripada apa yang anda perlukan, dan minta pengaturcara dalaman menambahkan ciri yang hilang

Contohnya, jika anda memerlukan blog, dan hanya blog, ambil CMS blog yang dilucutkan. Sekiranya anda memerlukan perisian grafik yang dapat mengedit sejumlah besar foto dengan cepat, muat turun Darktable (alternatif Adobe Lightroom), bukan GIMP. Baiklah, saya akan menerangkannya. GIMP bermaksud Program Manipulasi Imej GNU. Ini adalah alternatif Photoshop, dan sumber lelucon buruk yang tidak terkira banyaknya.

Maksud saya adalah, jangan terlalu cepat memilih alat umum. Ketahui apakah ada program khusus yang akan melaksanakan tugas dengan lebih baik dan lebih mudah.

Menilai Ekosistem Perisian

Perisian yang lebih besar dan terkenal dilengkapi dengan ekosistem pihak ketiga. Ekosistem Windows, misalnya, merangkumi setiap program yang dapat dijalankan di Windows, sementara Photoshop termasuk semua plugin, berus, dan sumber lain untuk program tersebut. Terdapat ekosistem yang serupa untuk kebanyakan projek OSS yang besar.

Ini semua bermaksud bahawa walaupun program tidak melakukan sesuatu yang anda perlukan secara lalai, mungkin ada pemalam yang menjalankan tugas. Dan jika tidak ada pemalam, mungkin anda boleh mendapatkan tutorial yang mengajar anda bagaimana membuat program melakukan apa yang anda perlu lakukan. Atau mungkin orang lain “bercabang” (membuat versi mereka sendiri) projek asal, membuat versi dengan ciri tambahan yang anda perlukan.

Dengan pemalam, anda bahkan boleh mengubah WordPress menjadi laman rangkaian sosial. Saya tidak mengesyorkan melakukannya, tetapi anda boleh. Mereka hebat. Heck, seseorang benar-benar membuat projek GIMP hanya untuk memberikannya nama yang berbeza. Projek besar yang digerakkan oleh komuniti ini hampir selalu mempunyai cara mudah untuk memperluas atau mengubahnya, dan pengguna yang bijak memanfaatkan sepenuhnya peluang tersebut.

Oleh itu, sebelum anda menolak penyelesaian OSS yang berpotensi kerana ia tidak mempunyai semua yang anda perlukan, periksa untuk mengetahui sama ada orang lain telah menyelesaikan masalah anda.

Masa Depan OSS

Penafian yang mengejutkan: Saya tidak layak untuk meramalkan masa depan. Namun, beberapa perkara jelas.

Pertama: OSS tidak ke mana-mana. Windows memiliki pasaran desktop buat masa ini, tetapi itu sahaja. Malah syarikat gergasi perisian terpaksa menghadapi kenyataan bahawa sukar untuk bersaing dengan pilihan percuma.

Kedua: Syarikat sekarang mengambil “Jika anda tidak dapat mengalahkan mereka, anda harus bergabung dengan sikap mereka terhadap OSS. Walaupun ramai di komuniti sumber terbuka sangat berhati-hati terhadap syarikat yang dulu secara terbuka membenci OSS yang kini terlibat dengannya, trend ini tidak akan berhenti. Alasan mereka mungkin mementingkan diri sendiri dan bukannya idealis, tetapi raksasa perisian ini mencurahkan wang ke dalam komuniti OSS, membayar banyak pembangunan.

Ketiga: Pembangunan OSS, yang sebahagiannya disebabkan oleh penglibatan korporat, telah menjadi arus perdana. Banyak pembangun perisian dengan nama besar menyumbang untuk projek sumber terbuka, atau melepaskannya sendiri, sebagai cara untuk menunjukkan. Pengekod yang bercita-cita tinggi yang akhirnya ingin bekerja di wilayah proprietari menambahkan sumbangan mereka sendiri untuk projek OSS agar dapat ditunjukkan sesuatu dalam portfolio mereka.

“[Saya lihat] Perubahan umum ke kebanyakan teknologi berasaskan web dan aplikasi yang kurang asli. Syarikat besar menyukai barangan berasaskan internet kerana anda mendapat data pengguna langsung secara besar-besaran. Mempunyai pemisahan data antara pelbagai platform sukar untuk dijaga. Kerangka kerja dan bahasa akan terus berkembang dan berkembang, datang dan pergi, seperti agama. “

Chris AKA tankyspanky, pengguna Reddit.

Baiklah, masa untuk bermimpi besar – adakah semua perisian akan bebas dan sumber terbuka pada masa akan datang? Baiklah, masa untuk menghancurkan impian itu – tidak lama lagi. Terdapat terlalu banyak wang untuk dibuat untuk menjual perisian. Dan di beberapa industri seperti penyuntingan video, OSS masih perlu dilalui sebelum mengikuti perisian proprietari terbaik. Walaupun begitu, pada masa akan datang, jarang dapat mencari pengaturcara yang belum pernah mengerjakan projek sumber terbuka pada suatu ketika dalam kerjaya mereka.

“Kepercayaan dan harapan saya yang kuat adalah bahawa kita melihat penyederhanaan radikal dari bahagian depan laman web di masa depan. Orang ramai tidak senang dengan laman web yang berat, kerana mereka lambat dan bersikap pelik. Data tidak memerlukan 50 megabait untuk memuatkan 20 kilobyte teks, dan tidak boleh muncul pemberitahuan, mengakses informasi lokasi dengan tidak tepat, memutar video secara automatik, dan secara umum membuat pengalaman bermusuhan untuk pengguna web.

Kerangka depan yang berat seperti React adalah bahagian utama dari masalah ini, dan saya tidak akan terkejut jika kita mula menggunakan kerangka depan yang lebih sederhana pada masa akan datang, dan mungkin juga kembali ke rendering sisi pelayan perkara.”

Kyle Drake

Para pengaturcara idealis tahun 1980-an itu memulakan gerakan yang akan berlangsung lama, lama. Anda sudah menggunakan perisian yang dihasilkan dari pergerakan itu, jadi sudah waktunya untuk melihatnya dengan lebih dekat. Dan ya, maksud saya adalah pandangan yang lebih dekat daripada yang saya berikan dalam artikel ini. Gali kod dan bersenang-senang!

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me

About the author

Adblock
detector